top of page

Apsara Afsanesara - Skąd taki pseudonim? Apsara to niebiańska tancerka z mitologii indyjskiej, występująca na dworze boga Indry, kusiciela o ruchach pełnych gracji i wdzięku. Afsanesara to perskie słowo oznaczające kogoś, kto opowiada baśni - bajarkę.  

Biografia artysty

Apsara Afsanesara zajmuje się tańcem od 2005 roku. Specjalizuje się, jako pierwsza w Polsce profesjonalna tancerka, w tańcach Iranu, Afganistanu , Azji Centralnej i Kaukazu. Poszukuje własnych środków ekspresji poprzez łączenie poznanych technik tańca, znajdując inspirację w muzyce, poezji i filmie. Uwielbia tworzyć choreografie, szczególnie fuzyjne – poszukując powiązań między różnymi technikami tańca. Za swoją misję uważa promowanie kultur poprzez taniec i edukację, oraz pokazywanie tańca w jego autentycznej formie. Interesuje się etnografią i antropologią tańca. Jej głównym celem obecnie jest stworzenie metody nauczania tańca perskiego na akademickim poziomie.

DSC03842.jpg

Wykształcenie

Apsara jest z wykształcenia Iranistką (Uniwersytet Warszawski) i Choreografką. Spędziła 6 lat studiując formalnie kierunki związane z tańcem (Studia licencjackie Choreografia i Techniki Tańca na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Studia magisterskie z Choreografii i Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz Studia Podyplomowe z Teorii i Krytyki Tańca również na UMFC). Obecnie jest słuchaczką dwuletniego kursu instruktorskiego tańca Jazzowego Mazowieckiego Instytutu Kultury. 

Nauczyciele

W celach szkoleniowych regularnie wyjeżdża za granicę, by sprowadzać i pokazywać nieznane w Polsce techniki tańca. Brała prywatne lekcje u takich gwiazd jak Farzaneh Kaboli i Hayede Kishipour (byłe solistki Irańskiego narodowego zespołu tańca), Ali Barati (tańce folklorystyczne Iranu), Shahrzad Khorsandi (Perski taniec Kadżarski oraz Miniaturowy), Helia Bandeh (taniec perski) Miriam Peretz (Mistyczny taniec perski oraz tańce Tadżykistanu i Afganistanu), Tara Pandeya (Tańce Ujgurskie, Uzbeckie i Tadżyckie) , Helia Bandeh (taniec perski) Farima Berenji (Tańce folklorystyczne Iranu oraz tańce Azerbejdżanu) , Olimdjon Beknazarow (tańce Uzbekistanu, Tadżykistanu, Turkmenistanu oraz taniec Ujgurski i Azerski), Colleena Shakti (Indian Fusion oraz Kalbelia), Suraya Hilal i Alessandro Bascioni (Hilal Dance) Rena Milgrom (Hilal dance, taniec Uzbecki z Buchary, taniec Perski). Uczestniczyła w programie „Anar Dana”– intensywnym szkoleniu w zakresie kobiecych tańców Szlaku Jedwabnego. Brała udział w warsztatach tańca Azerskiego u byłego choreografa Narodowego Zespołu Tańca Azerbejdżanu  - Namus Zokhrabov oraz w warsztatach folklorystycznych tańców Iranu prowadzonych przez Indirę Mehrpoor , Fateme Borhani oraz Roberta De Warren (choreografa Narodowego Zespołu Tańców Iranu sprzed Rewolucji). Uczy się regularnie online tańców Tadżykistanu u Mirzo Satorova (choreografa zespołu Zebo). Latem 2016 odbyła intensywny trening tańca w Uzbekistanie u takich gwiazd jak Iroda Ismailova, Rahmanova Salomat Farmanevna, Gulmira Madrakhimova-Shirinova i Dilorom Madrakhimova.

DSC03940.jpg
DSC03984.jpg

Inne style tańca

Zanim zainteresowała się tańcami Azji Centralnej, uczyła się tańca orientalnego (“taniec brzucha”) oraz różnych stylów tańców indyjskich. Nadal zdarza się występować również z filmowym tańcem bollywood (tworzy własne choreografie do znanych hitów z filmów indyjskich, opartych na tańcach folklorystycznych, klasycznych jak i nowoczesnych) . W swoich bollywoodzkich choreografiach konsekwentnie dba o to, by kroki pochodziły z tego samego rejonu Indii, do którego nawiązuje muzyka. Intensywnie uczyła się również ATS®-u oraz Fusion Bellydance u wielu nauczycielek z Polski i zza granicy. Fuzja ma duży wpływ na jej osobisty styl i interpretację muzyki,  inspiruje ją do tworzenia fuzji z innymi technikami. W toku studiowania zakochała się w tańcu klasycznym (“balecie”) jako formie wspomagającej trening taneczny i zaczęła intensywnie uczyć się tej formy. Podobnie z tańcem współczesnym i modern (szczególnie technika Marthy Graham), których ciągle się uczy i które wykorzystuje w swoich pracach choreograficznych. W toku swojej edukacji miała okazję doświadczyć różnych innych technik tańca, między innymi tańce Indonezji, Gruzji, Armenii, Chin, europejskie tańce historyczne czy polskie tańce narodowe. Ten ogromny miks często niezwiązanych za sobą technik tańca ma ogromny wpływ na indywidualny styl Apsary, interpretację muzyki, wykorzystanie jakości ruchowych, kompozycje choreograficzne i świadomość niuansów kultur z których czerpie. Umie korzystać zarówno z tradycji wschodnich jak i ze koncepcji zachodnich.

Współprace artystyczne

W latach 2013-2016 należała do prestiżowego zespołu Flames of Bellydance dla którego tańczyła w sekcji tribalowej a także stworzyła kilka choreografii. Od 2015 roku należy do Nava Dance Collective – międzynarodowego zespołu Miriam Peretz zrzeszającego najlepsze tancerki Perskie. Należy również od 2018r. do jedynego w Polsce profesjonalnego zespołu tańca chińskiego Liu Yi Lan. Od 2022r. tańczy w zespole Gaya Armenia. Od 2016r. prowadzi zespół uczennic szkoły tańca Hamsa – Pariya a od 2019r. Afsanesara Dance Ensemble, pierwszy profesjonalny zespół tańca perskiego w Polsce. Od 2018 wraz z Aradem Emamgholi współtworzy muzyczno-taneczny projekt „Shapol”. Od roku 2015 prowadzi zajęcia z tańca w szkole „Hamsa” (dawniej „Saggat”). Od Kwietnia 2020r. należy do grona pedagogicznego internetowej międzynarodowej szkoły tańców Azji Centralnej Pomegranate Garden Dance. 

DSC04113.jpg

Doświadczenie Sceniczne

Występowała na wielu festiwalach i wydarzeniach w Polsce, Stanach Zjednoczonych, Iranie, Czechach, Włoszech, Litwie, Indiach i Wielkiej Brytanii (między innymi II Międzynarodowa Konferencja Tańca Perskiego w Cambridge MA, Iranian Dance Weekend in Bristol 2018, Parada Równości, Vande Mataram, Wielokulturowe Warszawskie Street Party, Folkowe Spotkanie Na Szczycie w Olsztynie, koncert Bollywood Pandits, Tribal w Narodowym Muzeum Etnograficznym, Raqs Britannia, Dzień przyjaźni Polsko-Indyjskiej, wieczór poezji Urdu na SGGW, Pakistański Eid ul-Adha oraz Eid ul-Fitr, bal Diwali w Hiltonie, Holi, Największa Orientalna Impreza Charytatywna WOŚP oraz Teatr Tańca WOŚP organizowane przez Orient Ekspresję i ArtBem, Orientalny Koktail, II Łódzka Fabryka Orientu, Tribal Hafla w Warszawie, Warsaw Bellydance Festival, La Madre Divina w Rzymie, Magia Orientu, Tribal Vanguard , Tribal Vibes, Orient Collaboration,  oraz wielu imprezach w klimatach Bollywood), Edinbourgh Iranian Festival 2019, Festiwal teatrów irańskich w Heidelbergu. Tańczyła na koncertach legendy polskiego rocka gotyckiego Closterkeller, Habiarjan a także na koncertach różnych artystów grających tradycyjną muzykę irańską. Prowadziła wykłady na temat tradycji tańca w Afganistanie we współpracy z afgańsko-polskim stowarzyszeniem Hamkari oraz o tańcach Afganistanu, Azji Centralnej jak i Iranu w Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie. Poza tańcem , aktywnie angażuje się w promowanie kultur orientalnych (prowadząc wykłady w szkołach, organizując dni kulturalnie, między innymi dzień kultury Ormiańskiej i dzień Afgański czy wykłady o kulturze Indii oraz tanecznych tradycjach Iranu i Azji Centralnej). Współtworzy projekt muzyczno-taneczny Shapol, jest choreografką i dyrektorką artystyczną zespołu Afsanesara Dance Ensemble. Również zorganizowała pierwsze w Polsce obchody irańskiego święta Nouruz połączone z bogatym programem artystycznym. Na co dzień interesuje się szeroko pojętą kulturą Indii, Iranu, Afganistanu, Kaukazu i Azji Środkowej. Na przełomie 2017 i 2018 stworzyła swoją pierwszą choreografię do pełnometrażowego spektaklu „Szirin”, który zdobył bardzo pozytywne recenzje na festiwalu teatrów irańskich w Heidelbergu oraz drugie miejsce na festiwalu teatrów irańskich w Londynie. Stworzyła również spektakl dyplomowy „Dastha” łączący taniec perski z modern dance.

bottom of page